Merksemse sportlaureaten 2023 gevierd in Schouwburg Noord

06/03/2024

Op dinsdag 5 maart vierde district Merksem de uitzonderlijke sportprestaties van 2023 en werden de verdienstelijke leden van de Merksemse sportclubs in de bloemetjes gezet. Bovendien werd de G-sporttrofee 2023 uitgereikt en de sportambassadeur 2024 bekendgemaakt.

Een goed gevulde zaal in Schouwburg Noord tijdens de viering van de Merksemse sportlaureaten. Alle sporters en sportclubs die in 2023 uitzonderlijke prestaties neerzetten werden gehuldigd. Bovendien werden verdienstelijke sportclubleden gevierd voor hun inzet tijdens het afgelopen jaar. De avond kreeg een extra showgehalte dankzij optredens van Eighties Aerobics en de Merksemse sportclubs DancEmotion en Niji Yama Dojo.

Topsportprestaties van Merksemse sporters en sportclubs

Verschillende verenigingen kregen de titel van Merksemse Topsportclub door hun schitterende prestaties in 2023. Ook de sporters die individueel een topsportprestatie leverden in 2023 ontvingen een medaille. Jeroen De Meester werd gevierd omwille van zijn deelname aan de Iron Man triathlon. En Vasile Usturoi van Boxing Instruction Merksem werd geroemd omdat hij in 2023 een kwalificatie voor de Olympische Spelen in Parijs afdwong.

Bekijk via deze link welke sporters en sportclubleden er dit jaar werden gevierd.

Viering verdienstelijke leden

19 verschillende clubvrijwilligers en -medewerkers werden in de kijker gezet door hun sportclub omwille van hun geleverde inzet binnen de werking van de vereniging. Eén voor één werden zij op het podium geroepen, waar ze een woordje van dank van hun vereniging in ontvangst namen.

G-sporttrofee

De G-sporttrofee 2023 werd uitgereikt aan Alec De Paepe van karateclub Niji Yama. Hij is actief als G-kareteka en al vele jaren een trouw en gemotiveerd lid bij Niji Yama. Als sporter behaalde hij – samen met zijn buddy – verschillende nationale, Europese en zelfs mondiale titels. Bovendien is hij betrokken bij de organisatie van initiatielessen en traint hij zelf op vrijdag mee met de reguliere karateka’s. Alec toont zo aan dat beperkingen niet perse belemmeringen moeten zijn.

Uitzonderlijke sportprestatie

De trofee ‘uitzonderlijke sportprestatie 2023’ werd overhandigd aan André Joos, lid van de Merksemse Zwemvereniging Antwerpen (MZV-A). Hij behaalde in 2023 de Europese gouden medaille op de 50, 100 én 200 meter rugslag in de categorie +85. Op de 50 meter vrije slag behaalde hij bovendien nog een zilveren medaille.

Sportambassadeur

Als afsluiter van de viering werd bekendgemaakt wie als sportambassadeur 2024 werd verkozen. Linda Rusbach, ondervoorzitter van KSC City Pirates, ontving een pin met als opschrift Sportambassadeur Merksem en het boek over het leven Jos Nuyens (ere-voorzitter OLSE Atletiek en Sportraad Merksem) uit handen van Ivo en Eric Nuyens (zonen van Jos Nuyens).

Patrick Van den Bempt Districtsschepen voor sport, senioren en wijkoverleg

Over District Merksem

Merksem is 1 van de 9 districten van stad Antwerpen. In het districtshuis van Merksem vindt u op het gelijkvloers het stadsloket, en op de eerste verdieping de districtsdiensten. De jeugddienst is gehuisvest in kasteel Bouckenborgh.

In deze newsroom vindt u de persberichten die district Merksem uitstuurt én een aantal foto's genomen in Merksem. Het staat u vrij die in uw nieuwsberichten over Merksem te gebruiken, mits vermelding van copyright indien dat vermeld is bij de foto.

Op www.merksem.be leest u nog meer nieuws over het district en vindt u informatie per beleidsdomein (sport, jeugd, senioren, groen, cultuur, buurtmakers enzovoort).

Volg district Merksem ook op sociale media: www.facebook.com/districtmerksem en www.instagram.com/district_merksem.

District Merksem
Burgemeester Jozef Nolfplein 1